Den aller første sydenturen!

Dragen som ble til sten da den krøp ut fra grotten

Mallorca- Alcudia

Vi bestilte en veldig billig tur til Mallorca for 3 voksne og 3 barn, det kostet kr 1995,- pr person med Startour til Alcudia.  Hotellet het Apartamentos Eliza, og det var den aller første sydentur for tre barn Nilsen fra Bergen. Vi voksne var mamma, mormor og morfar.

Mat og film, det er en fin kombinasjon

Flyturen fra Oslo til Palma er 3 timer 20 min, flyet var Tui Nordic, plass til 189 personer.

Til barna lå det Bamseblader i flysetet, kjempebra. Turen gikk som en røyk, barna fikk sine egne måltider og det var rikelig og barnevennlig: Pannekaker, youghurt, rundstykker, smør, syltetøy, juice og sjokolade. Så var det selvfølgelig tegnefilm, litt medbragt Gameboy og vips så var det inn for landing. Det var en super flytur for førstereistur for barn.

Fra flyplassen til hotellet i Alcudia tok det ca en time, det gikk veldig fort. Med på turen var en reiseleder fra Startour, og han fortalte om praktiske ting og hva vi skulle gjøre ved ankomst til hotellet. Ungene halvsov og turen gikk fort og greit, det var motorvei nesten helt fram til Alcudia.

Hyggelige rekkehus rundt bassenget

Vel framme var det en hyggelig mottagelse, vi fikk to stk to-roms leiligheter ved siden av hverandre, med balkong og morgensol, akkurat som bestilt. I tillegg var det full oversikt over basseng og unger. Ved siden av bassenget, en bassengbar med lunsjretter og alle slags drikkevarer. Et nydelig, praktisk og barnevennlig sted.

For å få litt orden på tilværelsen og for at alle skal føle at de fikk gjøre noe de likte, så bestemte vi at alle skulle ha hver sin dag. Ettersom vi treffes sjelden, (vi bor på hver vår kant av landet) og nesten aldri feirer bursdager sammen, så skulle vi også ha gaver, små gaver, til den som hadde sin dag. Den som «eide» dagen fikk bestemme hva vi skulle gjøre etter lunsj, eller før lunsj hvis det passa bedre.

På veien til stranda

Dette er også på veien til stranda

Det ble bading i bassenget, lunsj ved bassengkanten og en tur til stranda den første dagen. Vi hadde også trekning av dager, og yngstemann fikk den første dagen, og ble den første vi måtte kjøpe gaver til. Det fantes en del butikker i strøket der vi bodde hvor vi kunne finne små, billige, enkle og morsomme ting. Vi liker å gå tur, og hele gjengen gikk av gårde for å finne stranda og sjøen. Det var enkelt, veien rett ned, ca 500 meter var det til denne flotte stranda i Alcudia, den er mange kilometer lang og barnevennlig. Ungene ble helt ville og løpte ut i sjøen med sko og klær. Det ble en kald og våt tur hjem til hotellet, og en tidlig kveld, men en opplevelse var dette også.

Yngstemann ville ha hestedrosje og ponnyridning på sin dag, Hestedrosje var litt skummelt syntes mormor, vinglete hjul og svett hest. Men en opplevelse dette også, vi hadde aldri i verden prøvd denne hestedrosja hvis vi gamle selv skulle ha bestemt aktivitet.

Skikkelig mat på Burger King

Nestemann valgte hoppeslott og togtur.  Togturen var skikkelig artig, vi ble kjørt rundt i området og fikk se mye av omgivelsene.  Hoppeslottet var kun for barna.  Han valgte å spise på Burger King, og det var hans dag så vi måtte bare bli med selv om vi også her ville valgt noe annet selv.

Jenta i flokken vår valgte selvfølgelig shopping! Og rastaflette! Shopping var ikke akkurat morfars yndlingsbeskjeftigelse, men her hadde vi regler å følge, så han måtte være like blid og følge med og det gikk over all forventning.

Ut på spennende tur med flott buss

På mammans dag var vi på tur til Dragegrotten, og Manacor der de lager perler og så til slutt keramikk og likørsmaking. I grotten fikk vi også en liten klassisk konsert, tre båter med lys og musikere og 300 publikummere i amfiet. Veldig fin grotte, og også fengende for barna. Guiden gjorde grotteturen spennende, hun fortalte om dragene som hadde bodd der, og om den siste som krøp ut for å sole seg og ble til en sten. Perlefabrikken var derimot kjedelig for barna. Likør/keramikk-butikken var flott for både store og små. Mye å kjøpe, både billig og dyrt og mange likørsorter for gratissmaking.

Fra perlefabrikken

Vel hjemme i Alcudia ble det mat på restaurant Albufeira som ligger nede ved hovedgaten og trafikklyset. Kjempebarnevennlig sted, ungene fikk ark med tegninger av meny og med fargeblyanter skulle de vise hva de ville spise. Eldstemann Sofie fikk prøve spansken sin, hun hadde virkelig forberedt seg til Spaniatur, og hadde på egen hånd lært seg forskjellige nyttige fraser som for eksempel: Kan jeg få regningen takk.

Skikkelig drittvær, og det gjør ingen verdens ting!

På morfars dag var det tur til gamlebyen Alcudia som ligger litt fra kysten og litt i høyden. Vi bestilte stor taxi dit, og rusla rundt i silregnet, ja det var skikkelig silregn. Der fant vi ut at tyrefekterarenaen var fremdeles mye i bruk, vi kom oss dessverre ikke inn da det var stengt, men vi kunne se spor etter oksene utenfor ja, huff og huff. Godt at ingen var løse der.

Tatro Romano

Vi gikk hele veien tilbake til Alcudia, Vi fulgte de «stiene» som førte oss til ruinene av det gamle romerske teateret    «Teatro Romano». Dette er et romersk amfiteater som kan dateres tilbake til den gang romerne hersket her og kalte byen Pollentia. Vi gikk hele veien tilbake til hotellet. Innimellom hadde vi forskjellige spise- og drikkestopp.

Mormor forlangte tur på stranda på sin dag, og da var det jo selvfølgelig omtrent sandstorm. Men vi klarte å være der en time i hvert fall, og det var skrekkelig morsomt at det skulle blåse slik akkurat på denne dagen!

Hver formiddag koste vi oss på hotellet, og ungene bada i bassenget stort sett hele tiden. Av og til spiste vi hjemme, og av og til ute, bl a på en kinesisk restaurant rett over gaten. En kveld ble vi invitert på gratis buffèmiddag på hotellet.

Dette med de små gavene var også artig, det var spennende å gå på jakt i butikken for å finne noe, og gaveutdelingen var omtrent like morsom for giverne som for mottakerne. Fordelingen av dager var helmaks det også, her fikk alle sine dager, og de andre måtte bli med, med godt hjerte og lyst sinn.

En skikkelig Syden-dessert

Og så var det slutt, og vi venter på å få gå ombord i flyet

Det ble en utrolig flott tur og fint å være sammen fra morgen til kveld, og det ble en veldig billig ferie. Startour og alle de andre charterselskapene har mange tilbud som det er virkelig verd å følge med på.

8 kommentarer om “Den aller første sydenturen!

1. Å det virket gøy! Det var skikkelig kos å lese dette innlegget, og jeg kjenner at jeg gleder meg til å reise til Syden om to dager^^

Liker

2. for en utrolig herlig historie! skal selv reise til alcudi 2.juli å bo på dette hotellet. gleder meg enda mere nå 🙂