Den første jul i et fremmed land

Et julepyntet balkongbord, herlig i solen!

Det er faktisk på tide nå å planlegge julen!  Ja hvis du har planer om å reise sydover så er det på tide å bestille reisen, selv om vi som alltid gjør slikt i siste liten får veldig bra tilbud /restplasser.

Gran Canaria var vel ikke så fremmed, men som arena for vår julaften var det noe nytt. Tidlig på høsten bestilte vi flybillett, Happy Hour på Ving kr 1000,. pr person tur/retur, to uker, hjem 2. juledag. Ettersom dette ble den første julen hvor vi ikke fikk besøk fra barn eller barnebarn så var bestemmelsen grei. Vi fikk prøvd hvordan det ville arte seg for et ekstremt julete menneske å feire julaften uten kulde og vinter og all verdens julepynt i heimen.

Vi hadde som sagt bare flybilletten, og drøyde veldig lenge med å bestille hotell, så lenge at det var vel flaks at vi fikk noe i det hele tatt. Altamar ble hotellet, også det gjennom Ving. Det lå på høyden mellom Amadores og Puerto Rico, vel nærmest Amadores da, var bare å gå nedover bakkene så var vi på stranda. Det var forresten ikke nødvendig å gå for det gikk gratis hotellbuss til Amadores-stranda og Puerto Rico, en runde hver time.

Vi er høyt oppe, men det er ganske langt opp til toppen også!

Hotellet var rett og slett helmaks, med alle balkonger mot havet, og sol hele dagen omtrent. Store balkonger med solsenger på, det liker jeg! Resepsjonen var på toppen og leilighetene lå nedover skråningen i retningen Puerto Rico. Det gikk heis ala Fløybanen eller noe sånt, på skinner langs skråningen 13-14 etasjer til laveste nivå som da likevel var bare halvveis i skråningen. Etter Altamar begynte et annet hotellområde som gikk helt ned til bunnen av dalen. Heisen gikk som oftest, bortsett fra i regnvær, og da var det langt å klatre opp alle trappene til toppen. Vi gikk trappene av og til selv om heisen var i orden, og det var god mosjon. Halveis i ferien hadde vi så forferdelig vondt i legger og lår at vi skjønte at vi må nok trimme langt mer før vi drar til Syden igjen. Men det gikk over!!!

For å døyve hjemlengsel og julelengsel så hadde vi en del bragt med i kofferten: Noen små juleduker, røde kubbelys, dvd-er (av komediearten som passer til julefilmer) røde servietter og to små høytalere til vår bærbare pc.. Etterhvert så kjøpte jeg et par nye juleduker i Arguineguin, det er jo et enormt utvalg av slikt i desember, og virkelig fine ting om de aldri så mye er made in china..

Det ble ikke noe dvd.titting før det ble storm, men da var vårt medbragte utstyr «kjekt» å ha. Det ble storm med skikkelig regnvær som man kan oppleve på sydligere breddegrader. Heisen stoppa, regnet rant som store bekker nedover trappene, og det var absolutt trivelig å holde seg innendørs. Vi fyrte opp på alle våre røde kubbelys og telys, starta videoen og kosa oss veldig med rødvin og snacks, i en , jo faktisk: julepyntet stue. Det er ikke så mye som skal til. Sannelig godt at det ikke var snøstorm,  tenkte vi!

Med rødt sjal og rød japanveske, vips så er man julepyntet!

Juleøl og akevitt i Den Norske Klubben

Julaften hadde vi bestilt bord i Den Norske klubben i Arguineguin. De inviterte til julebord med ribbe, surkål og alt som hører med til en norsk julaften (bortsett fra gaver og gang rundt juletreet). Å komme seg til Arguineguin var ingen sak, hotellbussen ned til Puerto Rico og lokalbussen videre og samme vei tilbake. Vår julaften ble veldig koselig i klubben, stille og fredelig og vi traff mange hyggelige mennesker. Vi var ganske spente på om ribbe, surkål og medisterpølser smaker like godt i varmen? Svaret ble faktisk ja, det smakte helt fortreffelig.

Det vi ikke visste før vi dro til Syden, var at hotellet hadde virkelig flott middag og opplegg julaften. I våre papirer stod det at de hadde festmiddag første juledag. Vi hadde halvpensjon og da inngikk festmiddag 1. juledag stod det. Ja ja det var jo skikkelig dumt at vi da hadde bestilt og betalt julemiddag i Den Norske Klubben

Julaften med juletre i svømmebassenget

Så klart kom julenissen også

Hotellrestauranten ble plutselig julerød!

Hotell Altamar hadde det veldig hyggelig hele julaften, der var juletre i svømmebassenget, alle ansatte hadde nisseluer, restauranten var plutselig rød og pyntet Julenissen kom til alle barna og det var underholdning og leker. Hvordan de hadde det under middagen vet vi ikke, men det var helt sikkert flott, og menyen var ikke ribbe men perlehøns (!).

Underveis så tenkte jeg mye på dette med tradisjoner, at mange ganger så sliter vi oss helt ut med å følge opp det vi har gjort før, og det som forventes at vi skal gjøre for eksempel til jul og i julen. Jeg har aldri følt julen så riktig noen gang som akkurat denne gangen, det å komme bort fra alt det stresset og presset i dagene før jul var helt utrolig herlig. Julaften bør absolutt feires med palmer og varme, det er jo det som var det opprinnelige, det vi egentlig feirer. Hvis man vil absolutt unngå å feire jul så er det også mulig, det er bare å oppføre seg akkurat som man gjorde dagen før og dagen før det, det er ingen påtvunget julefeiring her nede. Men det er tydelig likevel at nå er det jul, om enn på en annen måte enn hjemme. Hotellene er pyntet, det samme er restaurantene, og det sendes masse juleprogrammer på canarisk fjernsyn.

Men ja ja, i romjulen hjemme ble det også nye opplevelser da vi fikk besøk av våre svenske barn og barnebarn., Det ble til at vi feiret julaften på lørdag, hadde romjul på søndag og nyttårsaften på mandag, veldig effektivt og praktisk. Det rareste av alt var at da vi «lekte» julaften på lørdagen hjemme, med pakker og julesanger og ribbe nok en gang, så FØLTEST det akkurat som en vanlig julaften selv om det var 29. desember. Underlig merkelig …….Denne julen får vi besøk fra Sverige og Japan, så da blir det vanlig norsk jul, men et annet år, når vi ikke får besøk, så er det helt klart at vi reiser sydover igjen

Julebad på Amadores-stranda

Julebukett bestilte vi i resepsjonen.

Det er jul her også!

Det er jul på butikken også, ikke så mye, men litt….

Solnedgangen sett fra balkongen var like nydelig hver kveld.

9 kommentarer om “Den første jul i et fremmed land

1. FOR en flott duk! jeg liker dybden i rødfargen som gir en slags emosjonell atmosfære.For ikke å snakke om den aldeles flotte julebuketten. Kanskje litt slapp i kantene, men ellers bra til å ha blitt bestilt i Polen også kalt Syden.
    ha en aldeles fortreffelig dag! ;o)

Liker

2. MVH Trude Randi.: Ja ja, bra at du mener dette. Det er ihvertfall bedre enn ingen mening. Men…..du glemte å si hvilken duk du mente var flott!! Det er nemlog avbildet to forskjellige her! Og så er det vel litt kaldt i Polen om vinteren?

3. Der har jeg bodd en gang, og aldri mer.. Mener ikke å ødelegge gleden, men den taubanen var ikke god for meg… 🙂 Labyrinten for å finne frem til leiligheten likte jeg heller ikke….

4. jane løken: Nei da, vår glede blir ikke ødelagt. Vi har mer enn en gang lengtet tilbake til akkurat det hotellet! Så det er helt klart at smaken er forskjellig og det er vi også! Men uansett hotell, det var en veldig fin opplevelse, Jul i Syden, uten alt det kjøpepresset og stresset rundt i butikker og overalt. Det var herlig avslappet, og samtidig høytidelig hvis vi ville det.

Liker

5. takk for at du henviste meg til bloggen din med gode reisetips for jul i syden :-)) gleder meg enda mere nå etter å ha lest dine opplevelser 🙂